Kawa w ciąży | Kobiecy Wawer
Dziecko Zdrowie

Kawa w ciąży

Pewnie niejedna z Was zastanawia się czy picie kawy podczas ciąży jest bezpieczne i czy kawa ma na płód negatywny wpływ. Spróbujemy to wyjaśnić.

Jak wiadomo kawa zawiera kofeinę. To chemiczny związek organiczny a zarazem środek psychoaktywny z grupy stymulantów. To w zasadzie dla nie j pijemy kawę by się np. lepiej obudzić o poranku lub po południu pobudzić do efektywniejszego działania.

Ilość ma znaczenie

Na szczęście badania naukowe nie wykazały bezpośredniego wpływu niewielkich “dawek” kofeiny na rozwój i płodu i na przykład powodowanie u niego wad wrodzonych.

Okazuje się, że kofeina, która pobudza nasz organizm, dłużej oddziaływuje na organizm kobiet ciężarnych. Dłużej to znaczy nawet do 10 h a niektóre badania mówią nawet o 16 h. To wszystko przez zmiany hormonalne.

U kobiety w ciąży, produkty jej przemiany w procesach metabolicznych przenikają do łożyska, a stąd do płodu. Podczas ciąży metabolizowanie i usuwanie kofeiny z organizmu trwa dłużej, stąd płód przez dość długi czas narażony jest na ich działanie.

Nie należy jednak przesadzać z ilością wpitych filiżanek kawy. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by w ciąży nie przekraczać 300 mg kofeiny dziennie.

Kofeina w znacznie przesadzonych ilościach, poprzez wzrost stężenia katecholamin, może zakłócać łożyskowy przepływ krwi i upośledzać transport substancji odżywczych do płodu. Wśród negatywnych skutków dużego spożycia kofeiny przez kobietę ciężarną wymienia się przede wszystkim zwiększone ryzyko małej masy urodzeniowej noworodka, poronienia i porodu przedwczesnego.

Kofeina wpływa także niekorzystnie na układ nerwowy kobiety ciężarnej, podwyższa ciśnienie i podrażnia żołądek, wywołując zgagę czy mdłości. Jest też moczopędna, powoduje więc wypłukiwanie z organizmu magnezu i wapnia. A kobiety w ciąży i tak mają niedobory tego pierwiastka – dziecko pobiera z organizmu mamy wapń do budowy swoich kości. Picie dużych ilości kawy ogranicza też wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego, a kobiety w ciąży bez tego są zagrożone anemią.

Photo by Chevanon Photography from Pexels

Rozsądnie z tą kawą

Oznacza to, że dzienne spożycie kawy trzeba ograniczyć do 1-2 filiżanek tego napoju. Należy też mieć na uwadze, by kawa nie była zbyt mocna. Tu na pomoc przychodzi dodane do niej mleko.

Warto również z rozwagą dokonywać zakupów. Kawa rozpuszczalna ma bowiem ok. 117 mg kofeiny na filiżankę 160 ml a kawa mielona kofeiny ma już mniej bo ok. 74 mg na filiżankę. Różnica wynika też ze sposobu przyrządzania:

  • kawa zalana wrzątkiem ma więcej kofeiny niż kawa z ekspresu
  • kawa zmielona samodzielnie ma kofeiny mniej niż kawa zmielona kupiona w sklepie.

Jako przyszła mama powinnaś także pamiętać, że kofeina znajduje się nie tylko w kawie ale także w herbacie, napojach energetycznych, w coli, a także w kakao.

Jeśli uwielbiasz smak kawy na ratunek może Ci przyjść kawa bezkofeinowa. Choć nie do końca tak się powinno na nią mówić, ponieważ zawiera śladowe ilości kofeiny. Obecność kofeiny jest w niej minimalna- ok. 4 mg na 200 ml napoju.

Aby całkowicie wyeliminować kofeinę a jednak wypić kawę, można przyrządzać kawę zbożową, która jest wolna od tego składnika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *